W jaki sposób można obniżyć ciśnienie krwi?

Podwyższone ciśnienie krwi jest w naszych czasach powszechnym problemem. Jest to bardzo podstępne zjawisko, ponieważ nie odczuwamy go fizycznie, a może być przyczyną zawału lub udaru mózgu. Można się jednak przed nim uchronić wprowadzając kilka zmian w swoim stylu życia.

Leczenie nadciśnienia zwykle polega na podawaniu leków. W wielu wypadkach jest to uzasadnione, jednak bardzo często można osiągnąć doskonałe ciśnienie krwi i poprawę ogólnego stanu zdrowia bez ich zażywania.

Jeszcze kilkaset lat temu nadciśnienie było zjawiskiem niemal niespotykanym. Co zmieniło się od tamtego czasu?

Zmiany w stylu życia, które pomogą utrzymać właściwe ciśnienie krwi

Poniżej przedstawiamy kilka prostych do wprowadzenia zmian, które pozwolą obniżyć ciśnienie. Rozwiązanie problemu z punktu pierwszego, eliminuje najczęstsze przyczyny nadciśnienia:

1. Wyleczyć zespół metaboliczny

Szczególnie u osób z nadwagą podwyższone ciśnienie krwi jest często efektem występowania tzw. zespołu metabolicznego. Zmniejszenie ilości spożywanych węglowodanów może przynieść doskonałe efekty zdrowotne.

Badania na temat diet niskowęglowodanowych udowodniły, że ich stosowanie poprawia ciśnienie krwi w większym stopniu niż inne rodzaje diet. Pomaga ponadto pozbyć się nadwagi i poprawia poziom cukru we krwi.

1. Solić czy nie solić?

ciśnienie krwiZmniejszenie ilości spożywanej soli może nieznacznie obniżyć ciśnienie, jednak badania udowodniły, że długofalowo efekt ten jest minimalny, a redukcja wyniosła tylko 1mmHg. Nie istnieją aktualnie dowody na to, że spożycie soli ma wpływ na częstotliwość występowania chorób serca. Nie wiadomo, czy zmniejszenie ilości spożywanej soli przyniesie poprawę ogólnego stanu zdrowia czy nie.

Znaczna część soli, którą spożywamy, bierze się z różnego rodzaju fast-foodów, gotowych posiłków czy pieczywa, czyli produktów, których unika się na diecie niskowęglowodanowej. Efekty hormonalne, które powoduje, ułatwiają ponadto pozbywanie się nadmiaru soli przez mocz. Może to częściowo tłumaczyć obniżenie poziomu ciśnienia krwi.

Demonizowanie soli jest przesadzone. Stosując się do zasad diety niskowęglowodanowej, można z czystym sumieniem korzystać z soli.

1. Unikać innych rzeczy, zwiększających ciśnienie krwi

Ciśnienie można łatwo obniżyć, unikając rzeczy, które je podnoszą. Oto kilka z nich:

• popularne leki przeciwbólowe, zawierające ibuprofen. Znacznie mniej szkodliwe dla zdrowia są leki, w których substancją czynną jest paracetamol.
  • leki zawierające kortyzon
  • pigułki antykoncepcyjne (w niektórych przypadkach)
  • kawa (kofeina)
  • alkohol
  • nikotyna – może powodować krótkotrwałe wzrosty ciśnienia o 15 – 20 punktów
  • narkotyki – stymulanty, np. amfetamina czy kokaina

Nie oznacza to konieczności całkowitej rezygnacji z kawy czy alkoholu, jednak jeśli wiesz, że przesadzasz z ilością kawy czy drinków, warto ją zmniejszyć. Poza korzystnym wpływem na ciśnienie krwi, rzucenie palenia zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu innych chorób.

1. Aktywność fizyczna

Regularne ćwiczenia mogą przyczyniać się do obniżenia ciśnienia krwi, a ponadto pozwalają spalić węglowodany.

1. Właściwy poziom tłuszczów omega-3 oraz witaminy D

Badania wskazują, że tłuszcze omega-3 mogą pomagać w obniżeniu ciśnienia krwi (szczególnie wartość ciśnienia skurczowego). Suplementacja witaminy D w wypadku jej niedoboru, zdarzającego się szczególnie często zimą, może obniżać ciśnienie skurczowe o 4, a ciśnienie rozkurczowe o 3 punkty.

Kiedy należy leczyć nadciśnienie?

jak obniżyć ciśnienie krwiLeczenie farmakologiczne jest zalecane przy poważnie podwyższonym ciśnieniu (160 skurczowe/100 rozkurczowe). Jeśli w danym wypadku występują inne czynniki ryzyka (palenie, cukrzyca lub otyłość), leczenie zalecane jest już w wypadku lekko podwyższonego ciśnienia (ponad 140/90).

Do niedawna brak było dowodów, że leki poprawiają stan zdrowia osób z umiarkowanie podwyższonym ciśnieniem (140 – 159 skurczowe i/lub 90 – 99 rozkurczowe). Dopiero niedawno udowodniono, ze obniżenie ciśnienia skurczowego do 120 przy pomocy leków, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca. Niestety, wiąże się również ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia skutków ubocznych.

W wypadku osób z cukrzycą interpretacja wyników jest nieco inna, a za maksymalny, dopuszczalny w ramach normy wynik uznaje się 130/80  – 85. Jednak sens stosowania leków w wypadku nieznacznie podwyższonego ciśnienia jest dyskusyjny, a cukrzycy powinni stosować te same normy, co osoby z chorobami serca.

Uwzględniając powyższe, za uśrednione limity ciśnienia krwi, powyżej których niezbędne jest leczenie farmakologiczne, uznaje się:

• w wypadku osób nie cierpiących na inne choroby: ponad 160/100
  • w wypadku osób cierpiących na cukrzycę/osób z chorobami serca: ponad 140/90

Nieznacznie podwyższone ciśnienie krwi powinno skłaniać do wprowadzenia zmian w trybie życia, aby poprawić ogólny stan zdrowia i zmniejszyć ryzyko chorób.

Kliknij tutaj, by dowiedzieć się więcej o ciśnieniu krwi.