Niealkoholowe stłuszczenie wątroby

Stłuszczenie wątroby oznacza, tak jak sama nazwa wskazuje, chorobę charakteryzującą się gromadzeniem się tłuszczu w wątrobie.

Istnieją dwa główne typy chorób wątroby:

• Niealkoholowe stłuszczenie wątroby
  • Alkoholowe stłuszczenie wątroby

niealkoholowe stłuszczenie wątroby

Oba typy są diagnozowane, gdy tłuszcz stanowi co najmniej 10% wątroby. Jednak w przypadku każdej z nich przyczyna tworzenia się tłuszczu jest inna. Przyczyna alkoholowego stłuszczenia wątroby jest oczywista, jednak ilość alkoholu potrzebna do gromadzenia się tłuszczu w wątrobie nie jest już tak oczywista. Szacunkowe badania wskazują, że kobiety nie powinny spożywać więcej niż 7 drinków tygodniowo, natomiast mężczyźni – 14 drinków tygodniowo. Wszystko powyżej tej granicy może powodować przyrost tłuszczu w wątrobie.

O ile leczenie stłuszczenia wątroby spowodowanego nadmiernym spożyciem alkoholu jest proste – można przestać pić alkohol (badania potwierdzają, że zaprzestanie spożywania alkoholu przyczynia się do odwrócenia stanu chorobowego), o tyle przyczyna i leczenie niealkoholowego stłuszczenia wątroby nie jest tak oczywista. Wynika to z faktu, że wiele różnych czynników (innych niż alkohol) może powodować gromadzenie się tłuszczu w wątrobie.

Prawda o niealkoholowym stłuszczeniu wątroby

Choroba wątroby typu tłuszczowego sięga 20 – 30% populacji dorosłych osób w krajach rozwiniętych, jednak mechanizmy leżące u podstaw tej choroby nie są w pełni zrozumiane. Możemy opierać się na innych typowych chorobach, by stwierdzić co jest przyczyną występowania problemów stłuszczenia wątroby.

W badaniach epidemiologicznych (w tym u osób z cukrzycą typu 2) 62 – 69% z badanych miało również niealkoholowe stłuszczenie wątroby. W innym badaniu stwierdzono, że u 50% pacjentów z dyslipidemią (nieprawidłowo podwyższonym poziomem cholesterolu) wykryto również taką odmianę choroby wątroby. Otyłość, zespół metaboliczny i choroby serca są ściśle powiązane ze stłuszczeniem wątroby. W rzeczywistości najczęstszą przyczyną śmierci u pacjentów ze stłuszczeniem wątroby jest właśnie choroba serca.

Zostało określonych pięć warunków, które są powszechnie związane z niealkoholowym stłuszczeniowym zapaleniem wątroby: cukrzyca typu 2, otyłość, choroba serca, dyslipidemia i zespół metaboliczny. Bardziej intrygujące jest to, że wszystkie te choroby są ze sobą ściśle powiązane. To dlatego, że wszystkie powyższe choroby mogą być spowodowane połączeniem stylu życia, genetyki i problemów związanych z jelitami. Naukowcy wierzą, że to samo tyczy się niealkoholowego stłuszczenia wątroby.

Dieta ketogeniczna jako skuteczne rozwiązanie

keto dieta a wątroba

Utrata masy ciała jest niezbędna przy odwróceniu niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Znaczna redukcja utraty wagi jest pomocna również u pacjentów z niealkoholowym stłuszczeniowym zapaleniem wątroby. Najlepszym sposobem na uzyskanie utraty wagi nie jest ograniczanie kalorii. W takim razie w jaki sposób zoptymalizować swoją dietę, by odwrócić stan chorobowy? Konieczne jest, aby w taki sposób komponować swoje posiłki, by spożywać warzywa o niskiej zawartości węglowodanów. Połączenie warzyw z jednoczesnym ograniczeniem węglowodanów jest idealną dietą przy tego typu problemach z wątrobą. Można śmiało powiedzieć, że dieta ketogeniczna jest metodą na wyleczenie stłuszczenia wątroby, dlatego zachęcamy do korzystania z zasad diety ketogenicznej wszystkie osoby, które zmagają się z problemami z wątrobą.